Magische momenten

Galapagos. Een magische wereld vol met bijzondere flora en fauna. Al bijna 200 jaar nadat Charles Darwin voet op deze eilanden heeft gezet, ben ook ik er dan eindelijk. Met nog maar vier dagen te gaan geniet ik nog iedere dag van de schoonheid van de natuur, en de hartelijkheid van de mensen. Hoewel het toeristen aantal ieder jaar nog groeit, en daarmee ook de bevolking van de eilanden groep, blijft het een plek van kalmte en rust. Een plek waar je helemaal alleen oog in oog kan komen te staan met een gigantische turtoise (reuzeschildpad) en daar met volle teugen van kan genieten, zonder dat er een irritante Amerikaan of Europeaan naast je staat foto\'s te maken. Maar hoelang zal het nog duren voordat de Galapagos overspoeld wordt met toeristen?


Na een geweldige tijd in Cusco ben ik met de bus naar Lima gereisd. Onderweg reden we urenlang door de bergen heen, en zonder vangrail langs de kant van de weg had ik enige moeite met slapen.. Als de chauffeur één verkeerkde beweging maakt is het een lange weg naar beneden.. Gelukkig ben ik heelhuids aangekomen in de hoofdstad van Peru. Lima is eveneens weer een gigantische stad, maar met haar moderne boulevard en gevoel van kleinschaligheid voel ik mij er al snel thuis. Ik boek voor vier nachten in een hostel en ga diezelfde dag nog even een stukje van de stad ontdekken! Als ik vroeg in de ochtend wakker wordt, rond een uurtje of zes, van twee parende mensen een paar bedden verder, weet ik even niet hoe ik daar nu op moet reageren.. Ze waren al rap klaar gelukkig, dus hoefde ik mij er niet lang zorgen over te maken.. Achja. In mijn overige dagen in Lima loop ik lekker rond en ontdek het oude stadscentrum en het fonteinpark \'s avonds. Een prachtige verzameling van waterwerken inclusief sfeerverlichting wat het geheel tot een indrukwekkend plaatje maakt om naar te kijken.


Het kriebelde in mij on naar de Galapagos-eilanden te gaan, dus boekte ik op een woensdag mijn busticket naar Guayaquil toe. Na een reis van dertig uur én weer een stempeltje in mijn paspoort rijker (blijft leuk) ben ik in Ecuador beland. In Ecuador zelf hoef ik niet direct iets te zien, het ging mij voornamelijk om de Galapagos-eilanden. Dus in Guayaquil, nadat ik ook wat van de stad zelf had gezien, boekte ik een dag voor vertrek twee vliegtickets. Een van Guayaquil naar Galapagos, de ander van Galapagos naar Panama, met een stop-over (15 uur) in Guayaquil op 15 Juli. Ik had dus twee weken de tijd om de eilanden te ontdekken wat mij wel genoeg leek.
De vlucht duurde maar anderhalf uur (het ligt zo\'n 1000km van de kust) waarna ik het vliegtuig uitstap in een relatief kale omgeving. Ik kijk verder richting de horizon en een kaal, bijna uitgedroogd landschap staart naar mij terug. Uit het vliegveld neem ik de bus naar de ferry\'s toe, aangezien het vliegveld op het noordelijk gelegen Baltra eiland ligt, op steenworp afstand van Santa cruz eiland. Eenmaal op Santa cruz aangekomen moet er dan weer een andere bus genomen worden naar Puerto Ayora, het grootste dorp van het eiland en het epicentrum waar bijna alle cruises uit vertrekken. Als ik een cruise wil boeken ben ik dus op de juiste plaats! Ik ga gelijk op jacht en vindt al snel een leuke reisorganisatie (er zijn er meer da vijftig) waar ik naar de prijzen vraag. Ik moet wel even twee keer slikken als ik zie dat de goedkoopste 5-daagse cruise $650 is.. Eerst maar een hostel opzoeken dan en nog bij wat andere organisaties kijken of het dan niet goedkoper kan! De prijzen blijken overal hetzelfde te zijn, dus ik liep weer terug naar de organisatie waar ik eerst was. Als ik binnenkom vertel ik de man dat hij de cruise voor me kan boeken. Deze week doen alle cruises namelijk een route die ik heel mooi vindt, langs verschillende kleine eilanden, en iedere dag wordt er gesnorkeld. Volgende week doen ze weer een andere route die mij een stuk minder intereseert, en de week erna, wanneer deze route weer wordt aangedaan ben ik al weg.. Hij gebaart me te gaan zitten en probeert naar zijn baas te bellen om te vragen hoeveel plekken er nog over zijn. Als hij na anderhalf uur nog geen mobiel contact heeft gehad bedank ik hem en ga dan wel ergens anders reserveren. Ik ga er naar een terug waar ik al eerder naar de prijzen had gevraagd, en het vrouwtje achter de balie brengt mij het slechte nieuws dat ALLE economische cruises al uitverkocht zijn.. Shit! En nu? \"Ja ik heb nog wél plek... maar dat is op een eersteklas cruise en gaat je voor 5 dagen $980 kosten...\" Dat is niet helemaal zoals ik het in gedachten had.. Maar ik was bang dat ik als die mooie eilanden niet zou kunnen zien, dus met mijn in de portomonnee boek ik dan toch maar die eersteklas cruise...


Dus ik de volgende morgen om half zeven naar de pier. Rond zeven moest ik met een speedboot naar een ander eiland; San Cristobal, waar het eersteklas cruise schip de \"Galaxy\" al lag te wachten. Ik ontbijt wat in een restaurant aangezien ik pas tussen 12:00 en 13:00 op de pier hoefde te zijn. Ik ontmoet er ook drie Israëliers die blijkbaar ook op hetzelfde schip een cruise hadden geboekt dus hing ik nog wat met ze rond voordat we voet zette naar de pier toe.
Met een klein motorbootje werden we opgehaald om naar het schip toe te gaan. Op het ship aangekomen kregen we een kamer toegewezen, en ik zat met de Israëlische jongen op een kamer. Het half uur dat volgde waren we het enorme schip aan het verkennen, wát een plaatje! Het bovenste dek was een terras van nepgras met ligstoelen, bankjes en tafels, daaronder waren voornamelijk slaapkamers, waarna daaronder weer de eetruimte, bar en zitruimte zich bevondt. Ook hier waren enkele slaapkamers, en met een trappetje naar beneden waren er nog twee, waaronder degene waar ik dan in sliep. We kregen al direct lunch geserveerd, een soepje vooraf, heerlijke pasta, en een fruitsalade na. Wat een droom zeg! Na de lunch ging ik lekker een boek lezen op het topdek en komen langzamerhand de andere gasten binnendruppelen. Iets voor 15:00 begonnen de motoren te blazen en zette we vaart naar een klein eiland naast San Cristobal; de reis was begonnen!


Terwijl we aan het varen zijn wordt er omgeroepen dat er bij de bar de eerste briefing plaats zal vinden. Al ik binnenkom zijn de meeste er al. In totaal varen er 16 passagiers mee, een gids, en een negen koppige bemanning. Omdat ik verschrikkelijk veel leuke dingen heb gedaan, en er veel ook op elkaar lijken is het lastig te herinneren wat precies op welke dag is gebeurd. Daarom komt het volgende stuk uit mijn dagboek...;


02/07/2013 San Cristobal


De Galaxy meerde aan en in wet-suit gekleed en snorkel spullen in de aanslag stapte ik in een van te twee motorbootjes die ons wat dichter bij het eiland brachten. Dan laat ik mij in het water zakken en zie de wonderlijke dierenwereld onder mij tot leven komen. Vissen in alle soorten en kleuren zwemmen rustig verder, zich niet storend aan al die rare toeristen. Het is mijn eerste keer snorkelen, en ik heb de smaak goed te pakken! Druk snorkel ik verder, op zoek naar meer. Als ik later in het territorium kom van een dominante mannetjes zeehond probeert hij me te waarschuwen dat ik niet dichterbij moet komen door vlak langs mij te scheren iedere keer. Ik had er geen weet van maar wordt al snel ingelicht door de gids. Ik zwem dan maar weer wat verder en kom grote groepen vissen tegen. Niet veel later zie ik dan iets wat hoog op mijn lijstje stond; een waterschildpad. Groot als die was, liet hij zich rustig met de stroom meedeinzen, af en toe happend naar eten. Wat een fantastisch gevoel was dat zeg! Gelukkig had ik een weg-werp onderwater camera gekocht, en na wat foto\'s te hebben gemaakt is het snorkelfestij alweer om helaas. Terug op de boot neem ik een warme douche en worden we net voor het diner op de hoogte gesteld van het programma voor de volgende dag. Het was een korte eerste dag, maar zeker een gedenkwaardige! Ik ben nieuwschierig wat de rest van de week zal gaan brengen...


05/07/2013 Isla Santa Fé


Met een eerste klas cruise vliegen de dagen natuurlijk voorbij. Twee dagen geleden was de tweede dag van de cruise en hebben we eiland Española bezocht. We maakte een mooie wandeling waarin we zee-leguanen, fel gekleurde krabben, albatrossen en blue footed boobies (jan van gent) zien. De dieren zijn helemaal gewend aan dat toerisme en blikken of blozen niet van al die foto\'s die van ze wordt gemaakt. Wel worden we constant goed in de gaten gehouden, dat mochten we tóch te dichtbij komen, ze snel weg kunnen vliegen of rennen. Op deze manier kan ik een hele hoop mooie close-up foto\'s maken!
\'S middags wordt er weer gesnorkeld en lig ik weer als eerste in het water, ik had er helemaal zin in! Weer zie ik veel mooie vissen en zelfs vijf schildpadden deze keer! Later die dag lopen we nog een stukje over een hagelwit strand, waarvan het zand zó verschrikkelijk lekker zacht aanvoelt onder mijn voeten! Naast de nodige toeristen zijn er ook een hoop zeehonden, ook deze dieren hebben geen last van ons. Maar helaas is er dan mijn kamergenoot die het nodig vindt om nét even te dichtbij elke zeehond te komen voor een foto, waardoor het arme dier een harde blaf laat horen, en ook mijn kamergenoot zijn stembanden niet kan onderdrukken en een harde kreet uitslaat. Zijn twee reisgenoten staan dan vervolgens luidkeels te lachen tot iedereens irritatie, en zo ging dat dan meerdere keren per dag. Gelukkig waren dat de enige irritaties voor de cruise.
Gisteren was het volgende eiland aan de beurt; Floreana. De dag begon weer met een heerlijke wandeling waarin we de \"post office bay\" bezochten. Een handlever systeem van brieven wat al eeuwen zo gaat, en nu nog steeds traditiegetrouw door de toeristen wordt voortgezet. Iedereen schrijft een of twee kaartjes en doet die in de \"brievenbus\" verder wordt er nog gekeken of er kaartjes zijn die je zelf mee naar huis kan nemen als er iemand in de buurt van je woont zodat je deze met de hand kan afleveren! Een mooi systeem. Ook ik schrijf een kaartje, en ben benieuwd wanneer er een Hagenees langskomt die wel even langs leidschenveen wil rijden...
Nadat we nog een lava tunnel hadden bezocht was het weer tijd voor mijn nieuwe hobby; Snorkelen! Vandaag was mijn geluksdag, we hadden twee kansen om te snorkelen namelijk. De eerste keer was bij de duivelskroon, een rotsformatie naast Floreana. Dan volgde nog een tweede wandeling aan de andere kant van Floreana waar we wat flamingo\'s spotte, en ik het perfecte strand tegenkom om te relaxen.. wat een plaatje was dat!
Vandaag was het kleine eiland Santa Fé aan de beurt. Hier zagen we wederom zeehonden, maar ook land leguanen, ook niet heel aantrekkelijk, maar beter dan zijn zee-neef. Voordat we gingen lunchen kon er nog een uur worden gesnorkeld, en een uur worden gekajakd. Ik snorkelde natuurlijk liever twee uur lang waarin ik weer enkele schildpadden zag en zelfs een heuse haai! Op het einde speelde ik nog met een hele groep zeehonden. Een van de zeehonden kwam vlak voor mijn gezicht zwemmen en keek me recht aan, als ik mijn lippen had getuit had ik haar nog kunnen kussen ook zo dichtbij was ze! Na een kort maar heel speciaal moment zwemt het dier weer weg om zich bij de andere te voegen. Ik blijf nog even rondhangen terwijl de zeehonden rondjes om me zwemmen, maar dan is het tijd om te lunchen, helaas.
Het schip bracht ons na de lunch naar Plaza sur, een klein eiland naast Santa Cruz. Hier konden we de vegetatie en het cactussenbos bewonderen, uiteraard naast de vele zeehonden en leguanen die er te zien waren. Terug op de boot hadden we nog wat vrije tijd voordat we aan ons laatste avondmaal begonnen. Aan alle leuke dingen komt een eind, en morgen ook weer aan deze cruise.


De laatste ochtend pakte we na het ontbijt onze spullen en hadden we nog een tripje naar het turtoise broedcentrum van Santa Cruz, net naast Puerto Ayora. Als het bezoek klaar is neem ik afscheid van iedereen en loop ik naar de pier om mijn tas op te halen. Het waren gedenkwaardige dagen op het schip. Ik heb verschrikkelijk veel mooie dingen gezien, het eten was fenomenaal en de service was top! Uiteindelijk heb ik daar natuurlijk ook voor betaald, maar ik heb er geen spijt van gehad, wát een ervaring!


Dezelfde dag bracht in nog een bezoek aan Tortuga bay, op een uur lopen van het dorp vandaan. Ook dit is een heerlijk strand met overal zee leguanen en een groot mangrovebos. De dag die volgde reisde ik naar het centrum van het eiland waar een turtoise reservaat was. In plaats van de normale weg te nemen, nam ik de wat \"landelijke\" route, op een pad dwars door het platteland. Als ik halverwege ben zie ik in de verte iets dat op een halve boomstam lijkt. Wanneer ik dichterbij ben en het zie bewegen spring ik een gat in de lucht, het is een gigantische turtoise! Helemaal alleen, samen met een reuze schildpad. Na een paar foto\'s ga ik weer verder, en tot aan de toegangspoort van het reservaat kom ik er nog vier tegen. In het reservaat zelf waren er ook een hoop, maar hier liepen ook een hoop toeristen rond, en zijn de schildpadden wat makker, minder interessant dus. Ik neem dezelfde weg weer terug na een uurtje en kom weer dezelfde schildpadden tegen, maar zonder andere toeristen! Weer maak ik wat foto\'s en filmpjes en lift mijn weg dan weer terug naar Puerto Ayora toe waar ik een boot ticket koop voor de volgende dag naar Isla Isabella toe, het grootste eiland.


Enkele dagen geleden ben ik daar aangekomen, en ik moest even wennen. Geen asfalt wegen, geen drukke straten met toeristen, en meer huizen in aanbouw dan dat er af zijn. Ook dit heeft ondanks de grote verschillen met Puerto Ayora weer zijn charmes! Er is op zich niet zo heel veel te doen, maar ik doe het een paar dagen rustig aan hier, en ben gisteren een lange wandeling gaan maken met een gids naar een van de vulkanen toe! Morgen zal ik waarschijnlijk weer terug gaan naar Puerto Ayora. Maandag is mijn vlucht naar Panama, en over 2.5 week komt mijn neef mij alweer opzoeken in Costa Rica! Ik heb er zin in!
Galapagos is een bijzondere plek. Het heeft mij mooie herinneringen gegeven en verschrikkelijk veel mooie foto\'s! Ik heb er met volle teugen van genoten, maar kan niet wachten tot ik weer verder ga! Er zijn nog zoveel mooie dingen te zien in de wereld...

P.s. vergeet niet naar alle foto\'s te kijken! zijn er weer wat bijgekomen ;-)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!